Welkom!

Hallo. Ik ben Bjorn de Leeuw. Ik kijk mijn ogen uit, ik doet dingen met kunst en ik schrijf zo nu en dan iets op.

Ik ga naar musea, ik wandel door steden en ik geef cursussen en lezingen. Ik neem je graag mee om eens met mijn ogen te kijken! Wie weet word je er nog wijzer van ook.

Ga mee!

Zomeruitjes (met of zonder zuur) gepland voor de komende periode:

  • Dinsdag 15 juli: Monumentale kunst voor buiten in het Stedelijk Museum Schiedam. 12:00 bij de kassa.
  • Vrijdag 18 juli: CUTE, Stephan Balkenhol, Blauw en Haegue Yang in de Kunsthal Rotterdam. 12:00 bij de kassa.
  • Dinsdag 29 juli: It’s Not A Joke in Museum Van Bommel Van Dam in Venlo. 12:00 bij de kassa.
  • Dinsdag 12 augustus: Tijd, vrouwen en Magdalena Abakanowicz in de musea van Den Bosch. 12:00 bij de entree van het Design Museum.

Wil je mee? Drop ff een mailtje.

Agenda

Ik ga er regelmatig op uit om de huidige stand van zaken in museumland te checken. De volgende uitjes heb ik gedaan en staan eraan te komen. Wil je mee? Laat het me even weten!

… en meer data in de maak!

Stadssafari

Ik wandel op diverse plaatsen in het land langs erfgoed en cultuurhistorisch relevante zaken. En je mag mee!

… en meer in de maak! Blijf me volgen!

Cursussen

Andere vragen? Aarzel niet me een mailtje te sturen!

Opgeschreven dingen

  • Jan Maarten Praamsma verzorgt de derde themamiddag in het kader van de pedagogische verantwoordelijkheid. Allereerst vraagt hij de groep naar een definitie van pedagogiek, of een doelstelling die de pedagoog moet hebben en wat de docent als taakomschrijving heeft. Dit…

  • De VIL (Vragenlijst Interpersoonlijke Lerarengedrag) is een in nevelen gehulde vragenlijst waarmee de leerlingen de docent kunnen typeren of classificeren zonder dat ze dat zelf door hebben. Mijn klasjes zijn wat klein, dus wellicht is het resultaat niet helemaal representatief,…

  • “Standaardisatie van onderwijsprogramma’s draagt bij aan de transparantie van diploma’s: wat kunnen werkgevers verwachten van iemand met een bepaalde onderwijskwalificatie?” (Van de Werfhorst & Mijs)   Ter verdieping wordt ons vakliteratuur aangeraden die handelt over hoe les te geven. Nu heb ik een…

  • Ik citeer uit mijn vakautobiografie: “De mogelijkheid om het belang van expressie over te kunnen dragen en te reflecteren (…). Kunstonderwijs moet ook leren dat kunst niet iets elitairs is of slechts weggelegd voor de bevoorrechten. Kunst is een manier…

  •   Zoals te lezen is in op de PGO-pagina’s heb ik inmiddels [2013] 3 fases doorlopen. Onderzoek doen is dan ook niet waar ik bijzonder warm voor loop. Wat ik wel interessant vind, of wat ik interessant ben gaan vinden,…

  • Rotterdam is de enige echte stad van Nederland, hoor ik weleens zeggen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de moderne geschiedenis, de noodzaak van de stad zichzelf (opnieuw) uit te vinden in tijden van ongekende welvaart en mobiliteit. Allereerst…

  • Gouda is bekend van kaas en stroopwafels, maar ironisch genoeg werd die kaas nooit in Gouda gemaakt en is de stroopwafel nog maar 200 jaar oud. Het geheim van Gouda ligt elders. Daarvoor moeten we ons richten tot andere monumentale…

  • De maatschappij verhardt. De democratie die Nederlanders zo hoog hebben zitten, de zogenaamde garantie van rechten en plichten, wordt met de jaren progressie en morele relavitering steeds fragieler. Sinds het ontvallen van Theo van Gogh en Pim Fortuijn, iconen van…

  • Wat is kunst? Een simpele vraag waar geen eenduidig antwoord op te formuleren is. De meest effectieve manier om te achterhalen wat kunst wel is, is door systematisch te onderzoeken wat kunst niet is. Maar ook daar loopt het onderzoek…

  • “In the best days of art there were no art-critics.” – Oscar Wilde Rogier Schumacher bespreekt in “Gelovigen, relativisten, moralisten. Het postmodernisme in de Nederlandse kunstkritiek 1980-1990” de crisis in de Nederlandse kunstkritiek in de gegeven periode. De criticus lijkt…

urs